PERSONEL YÜKSELTİCİ PLATFORMLARIN KISA TARİHÇESİ
1944
1944 yılında, yaz tatilinde kiraz toplayan Jay Eitel adlı genç bir çocuk, gün boyunca sayısız kez yeniden konumlandırmak için kullandığı merdiveni tırmanmak için zaman alan ve yorucu bir uygulamada çalıştırıldı. Akşamları ve hafta sonları bir çözüm üzerinde çalışarak, dünyanın ilk “kiraz toplayıcısı” nı oluşturmaya başladı ve milyarlarca dolarlık mobil yükselen çalışma platformu (MEWP) endüstrisinin temelini attı.
1969
1969’da, JLG Industries, Inc.’in kurucusu John L. Grove, ilk kendinden tahrikli bom asansörünü icat etti. Grove, karısıyla yapmakta olduğu bir araba yolculuğu sırasında Hoover Barajı’nda çalışan iki işçinin iskele üzerinde elektrik akımına kapılarak can vermelerine şahit olmuştur. Bu üzücü olaya tanıklık etmesi, işçilerin yerden yüksekte yapım ve/veya onarım çalışmalarını daha güvenli gerçekleştirebilecekleri bir ürün geliştirmesi için kendisine ilham vermiştir.
STANDARTLARDA PERSONEL YÜKSELTİCİ PLATFORMLARIN SINIFLANDIRILMASI
MAKASLI PLATFORMLAR
Hidrolik pompa tahrikiyle dikey olarak yükselip alçalabilen makas mekanizması bulunan, diğer ürün gruplarına göre daha geniş çalışma alanı ve daha fazla yük kapasitesine sahip, enerji kaynağına göre akülü, dizel ya da çekilebilir olarak sınıflara ayrılan ürünlerdir.
EKLEMLİ PLATFORMLAR
Eklemli platformlar; ana gövde ile sepet arasında, genellikle 2 eklem noktalı bom sistemi bulunan, bu sayede yatay erişim yapabilen ve engellerin arkasına kolaylıkla ulaşabilen, makaslı platformlara göre daha küçük çalışma alanı ve daha düşük yük kapasitesine sahip, enerji kaynağına göre akülü ya da dizel olarak sınıflara ayrılan ürünlerdir.
TELESKOBİK PLATFORMLAR
Teleskopik platformlar; ana gövde ile sepet arasında iç içe geçmiş ve teleskopik olarak uzayabilen düz bomlar bulunan, yüksek yatay erişime sahip, makaslı platformlara göre daha küçük çalışma alanı ve daha düşük yük kapasitesine sahip, enerji kaynağı genellikle yakıtla çalışan bir motor olduğu için sınıflara ayrılmayan ürünlerdir.
DİKEY PLATFORMLAR
Dikey Platformlar; birbirine bağlantılı “Mastlar” (dikmeler) sayesinde dikey olarak yükselip alçalabilen, makaslı platformlara göre daha küçük çalışma alanı ve daha düşük yük kapasitesine sahip, enerji kaynağına göre akülü ya da çekilebilir olarak sınıflara ayrılan ürünlerdir.
ÖRÜMCEK PLATFORMLAR
Örümcek Platformlar; denge ayaklarının kurulmasıyla görünüm itibariyle örümceğe benzetildiği için bu ismi almıştır. Bomlu platformlara göre ağırlıkları çok düşük olduğundan, alışveriş merkezleri gibi hassas zeminlere sahip iç mekanlarda kullanım için idealdir. İç mekanlarda egzoz dumanından arınmak için de tercih edilen ürünlerdir.
RÖMORKLU PLATFORMLAR
Römorklu Platformlar, adından da anlaşılacağı üzere, başka bir taşıt ile çekilebilen ürünlerdir. Denge ayaklarının görünümü itibariyle Örümcek Platformlara benzemektedir. Enerji kaynağı olarak sadece akülü modelleri olduğu gibi, çift enerjili (akülü + dizel) modelleri de bulunmaktadır. Ülkemizde römork konusu Avrupa ve ABD’ye göre çok tercih edilen bir konu değildir. Bu nedenle bu ürünler ülkemizde çok fazla rağbet görmemektedir.
ARAÇÜSTÜ PLATFORMLAR
Araç Üstü Platformlar; bir araç (kamyon, kamyonet, minibüs, vb.) üzerine monte edilmiş bom yapısı bulunan, denge ayakları olan ve bu ayaklar kurulmadan yükseltme işlemi yapılamayan, platform ürün grubu içerisinde en büyük çalışma yüksekliğine sahip ürünlerdir. Genellikle büyük inşaat projeleri ve rüzgar gülü gibi uygulamalar için idealdir. Araç üstü platformlar tiplerine göre Eklemli ve Teleskobik olarak iki sınıfa ayrılırlar.